Tuesday 15 November 2016

Perbelanjaan Keseluruhan Ho Chi Minh - November 2016

FAKTA:


Tahukan anda Vietnam merupakan pengeluar kopi ke-2 terbesar di dunia selepas Brazil? Aku pun baru tahu hahaha.. so untuk trip kali ni memang aku nak alami sendiri Cafe Culture di sana. 
Tambahan: Aku juga google - "Roasting the coffee" kot la guna minyak yang tak halal kan - tapi so far yang aku research, yang aku jumpa di HCM semua nya di roast dengan butter atau minyak ikan. Jadi perkara ini subjective mengikut individu. :-)

Di sini aku kongsikan perbelanjaan wajib dan perbelanjaan tak wajib tapi tetap terjebak. Untuk sesiapa buat anggaran dan panduan, tempoh untuk menyimpan dan sebagainya.

Moga bermanafaat untuk semua.




Jadi, jumlah keseluruhan aku berbelanja untuk 3 hari 2 malam, 5 orang di Ho Chi Minh adalah RM3306.21.

Secara purata - Perbelanjaan Wajib di campur  perbelanjaan Cari Pasal adalah RM662 seorang.

Mahal ke murah?  
Kesimpulannya: Amat Subjektif - Dengan RM662 - nak cari tiket pegi balik, hotel, makan sedap, minum cafe, beli kain, beli kasut, seluar trek, tshirt, naik teksi, beli macaroon dsb.. mustahil. Jadinya - tak boleh kira purata.. heheh kena kira total lah tu!!

:-) 

**21/11/2016 Pembetulan
Baru terperasan perbelanjaan di Takashimaya sebenarnya adalah VND182,000 bukan VND182!
Jadi total perbelanjaan adalah ~RM1509.00

0 comments:

Post a Comment