Thursday 30 July 2015

Jalan-jalan Paris Bahagian 1

7 JULAI 2015

ROME - PARIS

Nasib baik tak terbabas! Penerbangan sepatutnya adalah dari Fiumicino telah diubah kepada Campiano.. Aku sememangnya mendapat notis pemberitahuan melalu gmail, tetapi setelah 2 kali aku semak (di Amsterdam & di Fiumicino semasa ketibaan) semuanya seperti tertera di tiket. Nasib baik (again) sehari sebelum penerbangan aku layankan juga hati yang tak sedap ni. Memang sah, kami akan terbang keluar dari Campiano!

Nasib baik sungguh laaa (lagi sekali), sebab sempatlah aku mencari jalan macam mana nak ke Campiano tu.. Pakcik Mie ditugaskan (malam-malam buta sebelum bertolak besoknya) untuk survey tempat naik bas untuk ke Campiano. Flight kami 9.50am. Memang tak boleh silap tempat. Syukur Alhamdulillah.. Besoknya semuanya berjalan lancar.. Tiada aksi kelam-kabut. Perjalanan mengambil masa kira-kira 20 minit dan basnya pun selesa.. Banyak nasib baiknya.. Allah memelihara kami!

Tips: Menggunakan bas Terravision (6 EURO) lebih murah dari menggunakan keretapi Leonardo Express (14 EURO) jika ingin ke Airport di ROME. Khususnya jika berjemaah.

PARIS
Kami tiba di Paris Orly, lapangan terbang penerbangan murah mengikut jadual pada jam 11.55 dan terus sahaja menunggu untuk mengambil beg. Mudah bila di airport kecik ni.. tidak berbelit-belit nak mencari tempat.

Paris Orly. Abang sukarela join untuk main tolak troli. Hahaha... Padan muka ko bang takde Galaxy Tab takde handfone takde game!
Tengah tunggu teksi.

Sofea dan Khadija adalah "pengutip" tegar. Jasa korang mengutip brohcure di airport, dapat Abah refer map kat Paris ni!

Dari Paris Orly kami mengambil teksi sahaja ke apartment Airbnb kami. Tambang pun tak semahal mana jika dah berlima. Nak ke Apartment Estelle macam kacang je teksi hantar tepat depan pintu bangunan - tapi bila dah sampai hazab dekat sejam juga nak mencari rumah yang betul antara deretan kawasan 'perumahan' ni. Rupanya di Paris, bangunan-bangunan di tepi-tepi jalan menyembunyikan deretan rumah-rumah di dalamnya!

Apartment Estelle terletak di bangunan paling hujung jalan, sebelah kanan. Tangga spiral tingkat 4 macam nak rabak perut angkat beg! Last sekali aku surrender pada Pakcik Mie dan Haikal je! Nasib ada tenaga lelaki 2 orang!

Seriau lalu kawasan ni sebab sunyi sepi sangat! Bukan seriau dengan makhluk halus ke apa ke.. tapi takut orang marah kami yang bising naik tangga tapak kaki bunyi macam giant!

Walau jerih, tapi akhirnya lega bila dapat masuk rumah. Selesanyaaa! CUMA - lantai rumah berbunyi kriuk.. kriuk.. kriuk.. bila di pijak! Ahhh mak stress!!

Plus point - rumah ni ada washer dan dryer! Yess!! Downside - toilet kecil sangat! Tapi cukuplah dapat kami mandi dan berhajat dengan sempurna walau siku berlaga dengan dinding.

Ok, cerita pasal apartment ni boleh baca di entry Apartment Airbnb, aku nak sambung cerita hari ni..

Rehat jap, solat dan kami meneruskan kembara hari pertama kami di Paris!

Pakcik Mie bawa kami ke Eiffel Tower!! Yeay!! Baru la feeling macam kat Paris!!
Hoyehh!! Muka ceria ddua orang tu nak tengok Eiffel Tower! Konon sangat tau! Hahaaa!

Memula riang ria nampak puncak Eiffel dari jauh..

Sesampai kat kawasan bawah bangunan Eiffel Tower tu dah "mula". Mood bergambo pun dah kurengg. Tengok je la aksi macam tak rela nak ambik gambo. Aku tahu apa ubatnya.

Budak-budak ni dah terasa lapo la tu.. tambah-tambah lagi angin kuat benor bertiup.. kusss semangat.. ok lah ibu belanja air panas.. Khadija nak Bownies... huhuu...

Nampak tak perubahan pada muka Khadija bila dah dapat apa yang dia nak... Haikal pun kesian jugak.. sebab dia dengan confidentnya tak nak sarungkan warmer kat belah dalam walau pun aku dah ingatkan masa kat apartment Estelle. Apa lagi, sejuk la tu. Asyik dia sorang je la belasah air panas beli tadi...

Makin lama kat sini makin sejukkk.. Aku rasa dingin je lengan! Tapi boleh pulak ada orang pakai short lagi! Kita ni macam tak cukup kain nak tutup badan rasanya! Pakcik Mie je pakai jaket.. Aku hanya bawak shawl manakala Haikal, Sofea dan Khadija pakai t-shirt je...Alahai..! Kesian kat budak-budak ni! Tu pun nasib baik pakai 2 lapis.. tapi tak tahan bila angin bertiup!

Muka-muka yang dah mula kesejukan. Haikal dok memegang
cawan hot chocolate. Aku rasa habis dalam 100Euro++ dok kat sini nyambil tunggu lampu di pasang!

Apa-apa pun kami gagahkan juga tunggu dari petang sampai la lampu di buka kira-kira jam 10 malam - yang sebenarnya masih terang lagi!

Ramainya orang kat bawah tower ni.
Serabut jugak lelama dok kat sini.
Pakcik Mie je gigih nak ambik gambar

Matahari yang dah beransur turun
Satu perkara yang aku kesal kat Eiffel Tower ialah - tiada gambar family yang cun! Semua spoil sob sob. Tak de rezeki nampaknya di sini.

Sepanjang kami menunggu dari kira-kira jam 5 petang sehingga 10 malam, aku rasa ada lah 4 - 5 kali berbelanja. Beli souvenier sedikit - tapi selebihnya beli makanan! Gara-gara lapar sebab kesejukan!!

Memula aku beratur nak beli aiskrim (sejuk-sejuk pun makan aiskrim wokeh). Mamat tu kata tunggu sebelah kiri warung ni..
Ok lah ye lah bang..
Nampak tak Nutella sebesar rasa tuuu... huhuuu..

Belakang tu Sungai Seine yang terkenal itew. Rupanya ini sahaja lah jodoh kami dengan sungai ni. Tak de gambar lain dah rupanya! Warung tu betul-betul belah kiri Sofea. Dapat kami menumpang haba dari generator nya..

Sementara menunggu lampu, kami memang melepak tepi warung ni je. Sebab ada tempat untuk duduk, dan tak serabut dengan orang sangat di sini. Kalau lapar juga senang nak makan. Walau makanan tu adalah sekadar jajan, boleh la nak kenyangkan perut. Kedai depan ada tapi jual burger, semerbak baunya tapi tak boleh makan :-(
Lepas tu aku beratur lagi nak beli Crepes pulak...
Sedap gila Crepes dia! Sebanyak rasa dia taruk Nutella.
Dapat juga akhirnya merasa walau secara "tak sengaja"
French Crepes ni! Hew Hew Hew...

Lepas habis Crepes beratur lagi beli Fries! Sempat aku borak dengan gadis manis dari Albania.. ke Bosnia.. eh lupa lah.... Sisters in Islam...Alhamdulillah..

Akhirnya, jam 10 malam.. lampu di pasang!! Hoyeh! Konon-konon berangan adegan duduk dan merenung keindahan Eiffel Tower di simbah lampu malam, sambil memerhatikan gelagat orang.. Poraahhh.... Challo kita balikk!! Penat dan sejuk wei!!

Cepat-cepat ambik gambo (again - lebih kurang tangkap muat je) dan cabut balik.. Menempuh kesejukan malam pula... Grrr....

Tips:
1. Kena juga prepare pakaian yang bersesuaian walaupun dah masuk musim panas seh! Kalau dah sejuk, memang tak syiok nak jalan!

2. Beli jajan kat Carrefour Express seperti biskut kering, pisang/buah, roti - dan bawa sebagai bekal. Bila dah di kawasan pelancong, harga makanan semua berganda dan kadang-kadang tiada yang sesuai untuk orang Islam.

3. Jangan kedekut dan malas nak bawa tripod! Huhuu.. Aku sangat kesal! Penat sekejap tak sama dengan sesal selama-lama bila tengok gambar senget / blur / tak masuk frame / angle hancus sebab harapkan orang lain ambilkan gambar! Duit bukan turun dari langit untuk aku pegi lagi sekali!

4. Keychain Eiffel Tower yang dijual oleh migrant secara haram lebih murah dari kat kedai. Boleh tawar menawar lagi. Bukan tawar harga - tapi minta dia tambahkan bilangan keychain tu....

5. Aku penat sebab sejuk. Rugi rasanya tak berjalan kawasan sekeliling Eiffel Tower. Along ajak pegi bangunan yang seberang jambatan (seberang Sungai Seine) sehingga je hujung  sebab katanya view lagi cantik ambil dari situ...

Next : Paris Day 2

Nieza said...

As salam Kak
Boleh saya dapatkan emel akak
Saya nak contact akak

Elle said...

wsalam wbt.. maaf baru perasan ada komen - cikelle@gmail.com

Unknown said...

salam, nak mintak full itinerary. boleh send aliashizkia@gmail.com tq;)