Wednesday 13 March 2013

Batu api


Ada unsur ini dalam diri.
Diri sendiri.
Di mana tidak boleh mendengar saudara/sahabat kita di perlekehkan, dianiaya, diperlakukan tidak elok. Terus geram perasaan berapi-api dengan ketidak adilan itu.

Betul ke tidak adil? Teraniaya?

Atau setan gondol di dalam sedang gesek batu untuk timbulkan percikan api? Untuk menghidupkan bara yang lebih besar?

“Ko tau tak pagi tadi aku nak masuk simpang..eh eh, tiba-tiba mamat ni pancung depan terus masuk lorong aku. Skit lagi.. skittt sangat lagi nasib baik aku sempat brek. Budak satu ofis dengan kita. Muka selamba je tak de rasa bersalah langsung”
“Sapa-sapa-sapa??” [batu sedang digesek di dalam diri]

“Aku sedih la nyah (panggilan manja Miz), tiap kali aku jumpa budak Jebon tu, dia mesti tanya aku kuat-kuat – depan orang pulak tu “Eh ko bila nak kawin ekk”Malu aku nyah”
“Dia kata macam tu kat kau? Tengah orang ramai? Apa sewel ke dia tu!”[batu yang digesek telah memercikkan api]

Kenapa tak boleh terima dengan nada yang rata lagi rendah lagi pasrah serta redha???

“Sabar lah.. nanti esok-esok dia pancung road bully baru dia tau.. ko teruskan lah bawa macam semut so that ko sentiasa sempat brek emergency”.

“Takpe la beb..dah dia tu macam tu nak buat macam mana lagi.. Kita doakan lah, dari usikan dia tu menjadi cinta pada ko pulak. Bini no 2 pun, no 2 lahhh.. kuasa Allah. Kita doakan je la agar dia diberi hidayah”.

Kalau jawab macam tu rasanya orang yang cerita pun dah habis modal.. termati kat situ je.. nak raih simpati harapkan kutukan dan cacian terbantut.

Kenapa tak boleh jawab macam tu.. ??
Kenapa setiap ketidakpuasan hati dijawab dengan rasa tak puas hati lagi.. tambah lagi satu das..
Kenapa setiap kemarahan di top-up lagi dengan kemarahan yang lain..

Nak belajar jadi macam Mama.. selalu dijawab dengan “biarlah..”
Walau nampak seperti mengalah dan tidak memperjuangkan hak sendiri tetapi – hidup tenang, tidak mengata orang juga tidak menghasut orang.Tak de dosa free.

Jom jadi baik.

0 comments:

Post a Comment