Wednesday 24 June 2015

Bercuti ke Switzerland - Bahagian 4: The End

2 JUN 2015 : BERGERAK KELUAR

Hari ni aku rasa sedih sangat... sedih nak tinggalkan ketenangan, kehijauan dan kedamaian di bumi Swiss ni. Tapi apakan daya...
Sekali lagi, kami mengheret beg-beg yang bagak dan berat itu ke Stesyen keretapi Lauterbrunnen, dan kembali ke Interlaken Ost. 

Gerak hari aku cukup kuat untuk mengambil route Luzern. Walaupun itu bukan direct tren ke Zurich. Tak pe lah. Along pun ikut je. So, dari Interlaken Ost, kami mengambil Luzern Interlaken Express sehingga ke Luzern dan perlu tukar tren ke Zurich. 

Alhamdulillah sangat-sangat.. rupanya ini adalah salah satu laluan yang paling cantik yang aku pernah lalu sepanjang berada di Switzerland.. Bagi ku, pemandangan di laluan ini lebih cantik dari Golden Passline!! 

 
 
 
Tak tahu la tasik yang ke berapa atau tasik yang sama.. tapi, memang cantik...!
Tren ni melalui 'celah-celah' batu, mendaki bukit dan masuk kawasan kampung untuk mengambil penduduk setempat! Nampaknya tren di Switzerland tidak membazir kan perjalanannya! Rasa terhibur bila ternampak patung-patung binatang kecil di celah-celah batu seakan-akan untuk menghiburkan anak-anak kecil!

Kemungkinan ni Tasik Brienz
Melalui bandar Brienz






Kemudian tren mendaki dan mendaki dan setelah keluar dari kawasan hutan, ini lah pemandangannya....




 
 


Amat ketara kebersihan dan kekemasan di setiap perkarangan rumah.

Rasa tak puas tengok pemandangan yang sungguh indah ini.. dah sampai Zurich.... Alhamdulillah di beri peluang. Subhanallah.


Sampai kat stesyen Zurich, Cari port, makan bekalan ketupat dan serunding.. Letak beg di loker (CHF18 - 2 loker), masuk toilet (CHF9 untuk semua kami berlima) dan baru la bergerak cari kedai jam Along sebab nak beli strap jam..  Alhamdulilla, rezeki kami, Mr Maurice menghadiahkan sebuah jam dinding pada Along...




Dari Zurich,kami bertolak ke Basel untuk destinasi seterusnya - Amsterdam....

Selamat Tinggal Switzerland. Aku pasti akan kembali!

Kesimpulan:
Aku sukaaaaa sangat Switzerland!! Hati aku telah jatuh di sini...! 
Aku suka kehijauannya, kedamaiannya, kejernihan airnya, tasik dan gunungnya... semua lah! Aku suka sikap penduduknya yang tidak ada 'double standard'.. kita di layan sama rata tidak kira warna kulit.. pangkat dan kedudukan tidak di pandang di sini! Alangkah bagusnya kalau kat tempat kita ada sedikit dari ciri-ciri masyarakat di sini!

0 comments:

Post a Comment