Thursday 29 October 2015

Cara berjimat dengan tempat penginapan


Masa mula-mula nak cari tempat penginapan - aku banyak membuat perbandingan untuk penginapan 5 pax - satu bilik... kalau boleh nak mencari semurah mungkin!


Ni carian hasil dari Booking.com. Wah - mencecah RM1k kos hotelnya! Bila di bandingkan banyak-banyak hotel / hostel hasilnya lebih kurang dan agak mendukacitakan juga.

Kesimpulannya: Kos hotel menjadi mahal bila kita dalam kumpulan berlima. Mesti ambil lebih dari 1 pecah bilik (3pax+2pax).
Harga bayar 2 bilik -  lebih value added jika mengambil satu apartment secara total!

 


Berbeza dengan hotel - apartment yang disewa memberi kebebasan untuk kita melakukan aktiviti di dalam rumah. Boleh memasak, boleh makan sama-sama (1 rumah VS 2 bilik sekiranya sewa hotel), ada ruang untuk anak-anak bermain dan aku suka pendedahan yang anak-anak aku perolehi dari apartment di sana - kebersihan, peralatan, tatarias, toilet yang bersih macam ofis (hehe) serta kelainan dari rumah sendiri (loteng, sofabed, tangga sorok dsb).. Sesekali melabur untuk dapat kelainan itu!
 

Trick Airbnb:

Kalau pegi husband-wife atau dengan kawan-kawan, sebaiknya masing-masing mempunyai akaun airbnb sendiri. 

Kenapa?

Sebab setiap kali A invites B, dan B membuat tempahan - A dapat mata dari segi $$. 
Contohnya - Memula aku buat tempahan di Geneva.  Kemudian aku invite Pakcik Mie. Lepas tu aku gunakan akaun Pakcik Mie untuk buat reservation di Paris. Once dah confirm payment, aku dapat EURO20 masa tu bernilai RM80.
Kemudian aku gunakan akaun aku sendiri untuk buat reservation di Amsterdam. Dari EURO100, tinggal Euro 80 sahaja... pengurangan EURO 20 tadi dapat digunakan !
Jimat la skit kan... hehehe....

Lagi ramai dapat invite dan membuat tempahan, lagi banyak diskaun boleh kumpul! 

Tapi sekerinya mengembara secara solo atau berdua - mungkin boleh cuba coach surfing - ianya PERCUMA! Aku belum lagi berkesempatan nak mencuba - tapi bagi sesiapa yang pernah mencubanya - silalah kongsi pengalaman anda!

0 comments:

Post a Comment